Ghidul frânelor pentru bicicletă

De-a lungul timpului bicicletele au evoluat și odată cu ele a evoluat și sistemul lor de frânare. De la o simplă tijă cu o bucată de cauciuc ce presa direct pe calea de rulare a roții s-a ajuns la frâne hidraulice complicate, mai nou chiar cu sistem de asistență gen ABS… O sa încercăm să descriem aici cele mai uzuale tipuri de frâne, domeniul lor de utilizare, avantajele și dezavantajele fiecărui sistem, împărțite pe categorii principale în funcție de modul de acționare, de la cele mai vechi la cele moderne.

Frâna direct pe anvelopă

Probabil este primul sistem de frânare inventat exceptând piciorul care freacă pe jos, este vorba de o tijă care apasă un sabot din material moale direct pe calea de rulare a anvelopei din față. Acționarea se face printr-un sistem simplu de pârghii de la maneta de pe ghidon. Surprinzător dar există încă șanse să găsim acest sistem pe unele biciclete de oraș chiar destul de noi, în general fabricate de firme obscure prin țări mai puțin dezvoltate. Acum câțiva zeci de ani era însă sistemul preferat pentru roata față.Utilizare: biciclete de oraș vechi sau retro, exclusiv pe roata din față
Avantaje: simplitatea sistemului
Dezavantaje: forță de frânare foarte mică, impredictibilă, uzură mare a căii de rulare a anvelopei

Frâna tip torpedou (coaster brake)

Acest tip de frână este inclus în butucul spate și se acționează prin pedalarea în sens invers, o apăsare în sens opus a pedalelor blocând roata spate. Sistemul este încă folosit pe scară largă la bicicletele de oraș, chiar și la unele modele cu viteze în butuc, dar nu e compatibil cu sistemele cu viteze pe pinioane.

Utilizare: biciclete de oraș vechi și noi
Avantaje: simplitatea utilizării, eficiență, fiabilitate mare
Dezavantaje: risc de frânare involuntară, forță de frânare medie, incompatibilitatea cu sisteme cu mai multe pinioane

Frâna pe tamburi (drum brake)

Acesta este tot un sistem pentru biciclete de oraș inclus în butuc, asemănător cu cel al autoturismelor, cu saboți care produc frânarea apăsând din interior spre exterior. Este fiabilă dar puterea de frânare este mică. Acționarea se face de pe maneta de pe ghidon.

Utilizare: biciclete de oraș vechi și noi
Avantaje: fiabilitate, simplitate, reglaje minime
Dezavantaje: forța de frânare destul de mică

Frâna pe jantă (rim brake)

Pentru multă vreme frânele pe jantă au fost cea mai populară alegere pentru toate tipurile de biciclete. Frânarea se face pe marginea jantei roții, pe o suprafață specială metalică sau din carbon, cu ajutorul unor saboți din cauciuc sau alte materiale speciale. Frânele pe jantă sunt de multe feluri și au diverse utilizări. Ele s-ar putea împărți în două categorii mari, cele cu prindere simplă centrală, compuse dintr-o singură piesă și cele cu prinderi laterale, din două piese unite prin cablu, plus alte câteva tipuri mai rar întâlnite

Frânele cu prindere dublă laterală

Frâna tip cantilever

Una dintre primele tipuri de frânâ pe jantă apărută este cea cantilever. Aceasta este compusă din două brațe laterale cu câte un sabot, legate între ele cu un cablu. Prin tragerea în sus a cablului din zona sa mediană, de obicei cu ajutorul unui alt cablu, brațele se apropie și presează saboții pe jantă.

Acest model a fost folosit la primele MTB-uri pentru mulți ani, în prezent fiind regăsit doar pe bicicletele de ciclocros, unde este de asemenea pe cale de dispariție datorită trecerii la frâna pe disc.